Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu
Óvoda-iskola átmenet támogatása:  
 
Óvodai kiválasztó a kisvárdai Sport Akadémián: A magyar sport jövője elképzelhetetlen a felnövekvő generációk sikeres és minél szélesebb körű sportnevelése nélkül.
Az MLSZ óvodás programjának célkitűzése a gyermekek sokoldalú mozgáskultúrájának , fejlesztése, a sportolás megszerettetése, a tehetségek felfedezése és egyesületekbe történő közvetítése.
Intézményünk is bekapcsolódott a programba.
Székelyszenterzsébeti összetartozás: 
Azokat a kötelékeket, amik összekötnek minket, néha lehetetlen megmagyarázni. Összekapcsolnak minket még azután is, hogy úgy tűnnek, ezek a kötelékek megtörtek. Néhány kötelék ellenáll a távolságnak, időnek és logikának. Mert néhány kötelék egyszerűen elrendeltetett.
Jótékonyságaink:
Madarak és fák napja, gyermeknap 
Minden évben május 10.-én ünnepeljük a madarak és fák napját. A zöld jeles nap célja, hogy felhívja az emberek figyelmét a fák fontosságára, a madarak védelmének feladatára. Sok témát kínál az alkalom, a természet megismerésétől, az egyes fajok jellegzetességeinek tudatosításán át, a természetvédelem körébe tartozó tevékenységek népszerűsítéséig. Intézményünk gyermekei és azok szülei, dolgozóink közös kiránduláson vettek részt a Ricsika erdőben.  
Szelektív hulladékgyűjtés óvodánkban: A szelektív hulladèkgyűjtès nem valamiféle divat vagy trend, hanem egy olyan közös feladat, amellyel mindannyian hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez, akár magánszemélyként, akár intèzmènykènt.Mi elindultunk egy ùton,aminek első lèpèse a szelektív kukàk megvàsàrlàsa volt.Kōszōnjūk,hogy Eperjeske Község Önkormányzata hozzàjàrult e nemes cèlunkhoz
 
Alsóban az élet program

Az ELKH ATK Talajtani Intézet szervezésében egy tudományos projekt indult 2021-ben, amiben a mi òvodànk is rèszt vesz.
Egy egyszerű módszer segítségével, a talajélet és a talajegészség kutatásához csatlakoztunk.
A talajélet aktív időszakában elásott pamut alsónemű lebomlása ugyanis jelzi a talaj biológiai aktivitását, így kapunk kèpet a talajunk àllapotàròl.
A pamut alsónadrágot, amit postàn kaptunk, elástuk 20-25 cm mélyen a talajrétegbe, majd 60 nap mùlva kiássuk. A leletről és a helyéről készült digitális fotót pedig a Talajtani Intézet munkatársai fogják elemezni képfelismerő technikával.
A kutatás arra a kérdésre keresi a választ, hogy az alsónadrág hány százalékát fogyasztják el a talajlakók.
Az elnevezés (Alsóban az élet!) nemcsak a kutatásban használt alsóneműre utal, hanem arra is, hogy vajon milyen valóságot ismerhetünk meg az elásott nadrágok által: mi zajlik lent, a föld alatt?
 
Hitoktatàs az òvodànkban:
Természetesen az Istent legjobban onnan ismerhetjük meg, ahol magát kijelentette, ez pedig nem más, mint a Biblia. Az itt leírt történeteket meséli el Tiszteletes bàcsi olyan formában, hogy azt mi gyermekek is megértsūk.
 
Biztonságos Óvoda Program 2021
2021. szeptember 7-én sikeresen megnyertük a Biztonságos Óvoda Programba való részvételt. Az Országos Rendőr-főkapitányság – Országos Balesetmegelőzési Bizottság a Közlekedéstudományi Intézet közreműködésével, 2021. március 5-ei benyújtási határidővel 2021-ben is meghirdeti a Biztonságos Óvoda programot. A pályázat célja a gyermekeket érintő legfontosabb közlekedésbiztonsági ismeretátadás támogatása, valamint az óvodai nevelési programba integrálható közúti közlekedésbiztonsági módszertan és oktatási segédletek megismertetése az intézményekkel, óvodapedagógusokkal, és ezáltal az intézmények közlekedésre nevelési tevékenységének támogatása.
Óvodánkból 2 fő óvodapedagógus részt vett egy távoktatáson.
Ovi-Zsaru Program

Az óvodáskorú gyermek fokozottan ki vannak téve kisebb-nagyobb baleseteknek. Életkori sajátossága a játékosság és kíváncsiság, de még nincs elég tapasztalata, így sokszor nem ismeri fel a veszélyt sem, és nem is tud megfelelően viselkedni. Ennek a programnak a célja a gyermekek védelme - gyermekek sérelmére elkövetett- bűnözéssel szemben. A főként a nagycsoportos korosztály számára kidolgozott bűn - és baleset-megelőzési témájú program célja a gyermekek áldozattá válásának megelőzése, biztonságérzetük erősítése, és annak elősegítése, hogy szükség esetén tudjanak és merjenek segítséget kérni a rendőrtől.
 
Mihály napi vásár: 
  Óvodánkban már hagyomány, hogy Mihály nap közeledtével, projekt hét keretében elevenítjük fel a régi Mihály napi vásárok hangulatát. Bízunk abban, hogy a Mihály napi rendezvényünkkel sok örömet, felejthetetlen élményt tudtunk szerezni óvodásainknak, és szüleiknek, és hozzátartozóinak. 
Kirándulás 
Kastélykert Kukucskáló Nap


Ezen a napon közel 50 óvodás kukucskált be óvodánkba a „Kukucskáló Napunkon”.
 A gyerekek bekukkantottak a rájuk váró óvodai életbe. Szüleikkel kellemes délelőttöt töltöttek el nálunk. Ezen a napon különböző programokon vehettek részt a Kastélykert Óvoda leendő és meglévő kispajtásai. Ellátogatott hozzánk az Ákom-Bákom Bábcsoport és Pancsi Bohóc. Az óvó nénik kézműves foglalkozást tartottak a gyerekeknek. Az ugráló vár, a Füles Mackó szeretetkuckója még színesebbé varázsolták ezt a délelőttöt gyermekeink számára.
Az SZMK-s szülők közös főzéssel leptek meg minket, ami igazán jó hangulatban telt az apukák részvételével.
Törpsuli hét:
Az intézmény szokásához híven idén is megrendezte az iskolába menő gyermekek számára az iskola előkészítő hetét. Mára kiemelt jelentőségűvé vált, hogy a gyermekeket tudatosan készítsük fel az iskolára. Legfontosabb célunk, hogy élményeken keresztül eredményesen fejlesztve minden gyermek boldog, és sikerorientált legyen. 

DigiMini kutatás – Változó gyermekek

Az új médiakörnyezet új kihívásokkal szembesít bennünket a gyermekek online védelme területén is. A médiaeszközök önálló használata egyre fiatalabb korban kezdődik, egyre több gyermek rendelkezik saját okoseszközzel.

A mai óvodások számára feltehetően a felnőtté válás egyik, ha nem a legfontosabb kulcseseménye a mobiltelefon és internet birtokba vétele, a saját eszköz, ami ott van a tinédzsereknél és a felnőtteknél egyaránt, ami az ovisok számára a vágy „titokzatos tárgya”, de amely egyszersmind aktuális ellenség is, hiszen bizonyos fokig elszakítja őket a nagyobb testvérektől és – főleg – saját szüleiktől.

A kora gyermekkori nevelésnek választ kell adnia a digitalizációval összefüggő komplex problémákra is, hiszen a gyermekek születésük óta a digitális médiakörnyezetben élnek; a kérdés az, hogyan lehet – az életkori sajátosságokat, az óvodai adottságokat és a megváltozott otthoni környezetet is figyelembe véve – felkészíteni a felnőtteket – szülőket és óvodapedagógusokat – a digitalizációval összefüggő fejlesztés-nevelési, pedagógiai kihívásokra. A tiltás soha nem lehet megoldás. A megoldás a tudatos, biztonságos, védett használatban rejlik.

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében 2022-ben elvégzett kutatás során az óvodapedagógusokkal és óvodavezetőkkel készültek interjúk. A kutatás célja az volt, hogy feltárjuk, hogyan lehet támogatni az óvodákat és az óvodapedagógusokat abban, hogy – a családokkal együttműködve – felkészítsék a gyermekeket a digitális környezet lehetőségeire és kockázataira. Ezekből az interjúkból az is kiderült, hogy az óvodás csoportok összetétele megváltozott, más típusú gyermekek érkeznek az intézményekbe, mint évekkel ezelőtt. Sokkal több nehézséggel kell az óvodapedagógusoknak szembe nézniük. Ezek közül néhány:

  • Jellemző a beszoktatáskori önállóság nagyfokú elmaradása, gyakori a szobatisztaság teljes, illetve részleges hiánya.
  • Az óvodapedagógusok szocializációs és alapvető étkezési nehézségekről számolnak be, nem tudják megfelelően használni a gyermekek az evőeszközöket.
  • Jelentősen megnőtt a korai óvodáskorú (3-4 éves) gyermekekre vonatkozó szakértői vizsgálatkérések száma, megnőtt a beilleszkedési, tanulási -és magatartási zavarral (BTM) diagnosztizáltak, és szignifikáns módon emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek, sőt az eltérő fejlődésű gyermekek száma is.
  • Megkésett beszédfejlődés, kommunikációs nehézségek a beszédészlelés és beszédértés elmaradása, mindezt a kötelező, háromévesek körében végzett logopédiai szűrővizsgálatok adatai -Kommunikatív Fejlődési Adattár (KOFA)- is alátámasztják.
  • A gyermekeket:
  • a figyelem, és a koncentráció nagymértékű csökkenése,
  • a türelmetlenség,
  • a kisebb monotóniatűrés,
  • a régebben ilyen mértékben ismeretlen indulatosság, konfliktusok generálása és
  • nagyfokú hangosság jellemzi.
  • Nem szárnyal a fantáziájuk, mivel sokat ülnek képernyő előtt.
  • Megfigyelhető a kézügyesség romlása is.
  • Érzékelhető a mesedeficit, ölbeli játékok, ringatók elmaradása, az együtt játszás hiánya.
  • Megváltozott a gyermekek mesékhez való viszonya is a televíziós és internetes mesenézés, valamint a hangoskönyvek miatt.
  • Az óvodapedagógusoknak több eszközt kell bevetniük, hogy fenntartsák a figyelmet, és „ingergazdagabbá” tegyék a meséket (dramatizálás, bábok, eszközök használata stb.)

 

Az eredményekről bővebben a kutatás összefoglalójában: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini2/

Vissza
Ballagás: 2021/22
Egy nagyon nehéz, de csodákkal teli év van a hátunk mögött. Egy percre se rendültünk meg. Kitartóak voltunk és úgy érzem bizonyítottunk. Bizonyítottunk mi új óvodapedagógusok és ti is gyerekek. A mi sikereink nélkületek nem valósulhatott volna meg. Köszönöm ezt nektek. Köszönöm, hogy mindig hallgattatok a jó szóra, hogy szófogadó gyerekek voltatok. Hogy szerettétek a meséinket és hogy a mieink voltatok. Köszönöm, hogy ti is szeretitek a fagyit, ahogyan én is, és ha néha szomorú voltam tudtátok, hogy a ti kávétok nekem a legfinomabb. Köszönöm, hogy délután mindig elaludtatok, és ha mégse akkor is lehunytátok legalább az egyik szemetek. Köszönöm nektek, hogy a mekibe elkísértetek és hogy az állatkertben jól viselkedtetek.

 
Anyák Napja 2022.
Hogy mikor lesz valakiből édesanya, azt pontosan tudja, érzi. Minden rezdülése a gyermekért van. Tőle indul minden gondolat és hozzá érkezik vissza. Az IGAZI ÉDESANYA az, aki minden gondolatát, kívánságát alá tudja rendelni a gyermeke szükségleteinek. Az édesanya az, aki a kisgyermek mellett hallgatta a szuszogását boldogan, féltőn, aggódva, aki csillapította a lázát, bekötözte a sebeit, odafigyelt a lelke sebeire, aki igazi meleg, puha fészket teremtett legféltettebb kincsének. Soha nem vár dicsérő szavakat, mert a szívéből jönnek azok az érzések, melyek holtáig benne élnek.
Álláspályázat: